سوالات و پاسخ سوالات کارشناسی ارشد - بخش سیصد و شصت و پنجم به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات و پاسخ سوالات کارشناسی ارشد - بخش سیصد و شصت و پنجم


- سوال 1 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– مراحل توحيد از ديدگاه «شبلي» به ترتيب کدام است؟  سوالات کارشناسی ارشد سراسری و آزاد    
1) توحيد ايماني،‌ علمي،‌ حالي،‌ الهي  
2) توحيد الهي،‌ ايماني،‌ علمي،‌ حالي
3) توحيد علمي،‌ ايماني،‌ حالي،‌ الهي
4) توحيد الهي،‌ علمي،‌ ايماني،‌ حالي
پاسخ سوال 1 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «1»

- سوال 2 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– عبارت «خروج اجنّه ي ارواح بشري است از مشيمه ي عالم غيب به فضاي عالم شهادت.» بيانگر ولادت ............... است.
1) طبع
2) معنوي
3) صورتي
4) باطني
پاسخ سوال 2 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «3»

- سوال 3 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– همه اوصاف به جز ............... از امّهات «صفات ذميمه ي نفس» است.   
1) سرعت ملامت و کسالت بر طاعت  
2) طيش و سبک ساري،‌ شره و خواستاري
3) عجب و خودبيني،‌ بخل و امساک  
4) عدم ظنّ کاذب و مرادات طيّاش
پاسخ سوال 3 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «4»

- سوال 4 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– اکثر متصوفه برآنند که انواع خواطر چهار بيش نيست که عبارتند از ...............
1) الهي،‌ طاعاتي،‌ خيراتي و مبرّاتي
2) حقّاني،‌ ملکي،‌ نفسي و شيطاني
3) حيواني،‌ روحاني،‌ جسماني و شيطاني
4) حقّاني،‌ طاعاتي،‌ خيراتي و ملامتي
پاسخ سوال 4 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «2»

- سوال 5 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– حدّ ............... آن است که مدرکات حواسّ ظاهره را بعد از عدم يا غيبت ملاحظه کند و چون از حدّ خود بگذرد و در نامحسوس شروع کند به غلط افتد.     
1) حس ظاهر
2) حافظه
3) وهم
4) خيال
پاسخ سوال 5 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «4»

- سوال 6 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– از ديدگاه «عزّالدين کاشاني» علم بر چند گونه است و چگونه است؟    
1) دوگونه،‌ علم توحيد،‌ علم احکام شريعت
2) دوگونه،‌ علم احکام شريعت،‌ علم حيات اخروي
3) سه گونه،‌ علم توحيد،‌ علم معرفت کار خدا،‌ علم احکام شريعت
4) سه گونه،‌ علم توحيد،‌ علم معرفت کار خدا،‌ علم حيات اخروي  
پاسخ سوال 6 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «3»

- سوال 7 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– مفهوم کدام بيت با ساير ابيات متفاوت است؟  
1) توشه تو علم و طاعتست در اين راه              سفره ي دل را بدين دو توشه بياگن
2) چون به دل اندر چراغ خواهي افروخت          علم و عمل بايدت فتيله و روغن
3) گر بتواني زدوستي جهان رست                   بنگر کز خويشتن تواني رستن    
4) شمع خرد برفروز در دل و بشتاب                با دل روشن به سوي عالم روشن     
پاسخ سوال 7 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «3»

- سوال 8 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– در همه ي ابيات به جز بيت ............... تنسيق الصفات وجود دارد.    
1) اي دل شباب رفت و نچيدي گلي زعيش           پيرانه سر بکن هنري ننگ و نام را  
2) ايستاده پيش صف سلطان وزير ران او           باره ي گردون تن هامون کن جيحون گذار    
3) کينه توز و ديده دوز و خصم سوز و رزم ساز   شيرجوش و درع پوش و سخت کوش و کاردان
4) گويم چرا نشاندي تير زمانه کرد                  چرخ بلند جاهل بيدادگر مرا  
پاسخ سوال 8 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «1»

- سوال 9 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– مجموعه ي آثار به جز ............... از آثار سنايي غرنوي است.   
1) تحريمه القلم،‌ مکاتيب
2) کارنامه ي بلخ. تحريمه القلم
3) حديقه الحقيقه،‌ سيرالعباد الي المعاد
4) سيرالعباد الي المعاد،‌ زاد المسافرين
پاسخ سوال 9 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «4»

- سوال 10 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– ............... نماينده ي برجسته ي نوعي از قصيده در زبان فارسي است که آن را بايد قصيده ي ............... خواند.   
1) سنايي – نقد اجتماعي و سياسي و اخلاقي
2) سنايي – نقد جامعه و زهد و عرفان و اخلاق
3) ناصر خسرو- نقد جامعه و زهد و عرفان و اخلاق
4) عزّالدين کاشاني- نقد اجتماعي و سياسي و اخلاقي  
پاسخ سوال 10 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «2»

- سوال 11 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– مفهوم کنايي کدام عبارت نادرست است؟   
1) ريش کندن: عزاداراي کردن  
2) زنخ زن: سخت بيهوده و ياوه گفتن
3) حرف نهنگ آسا: کنايه از لا در لا اله الاّ الله
4) عروس حضرت قرآن: معارف قرآن و حقايق الهي نفهفته در آن  
پاسخ سوال 11 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «1»

- سوال 12 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– در کدام بيت آرايه ي اسلوب معادله وجود دارد؟    
1) بهانه برقضا چنهي؟ چو مردان عزم خدمت کن        چو کردي عزم بنگر تا چه توفيق و توان بيني
2) زحسي دان،‌ نه از عقلي اگر در خود بدي يابي        زهيزم دان نه از آتش اگر در وي دخان بيني   
3) تويک ساعت چوافريدون به ميدان باش تازان پس     به هر جانب که روي آري درفش کاويان بيني  
4) گر اوباش طبيعت را برون تازي زدل زان پس       همه رمز الهي را زخاطر ترجمان بيني  
پاسخ سوال 12 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «2»

- سوال 13 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– در متن «معني اعتقاد انعقاد صورت علمي است يا ظنّي در دل به وجود مغيبات و ماخذ آن در مبدع حال تکررّ استماع اخبار و تواتر انطباء آثار است در نفوس ساده ي اطفال که به مرور ايام و امتداد زمان سلب انعقاد ظنون و اوهام و موجب تقليد عقيده ي عوام مي گردد و صورت آن عقايد در ضماير ايشان کالنّقش في الحجر راسخ و ثابت مي شود» چند غلط املايي وجو دارد؟   
1) يک  
2) دو
3) سه
4) چهار
پاسخ سوال 13 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «2»

- سوال 14 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– مقصود از «امر بين امرين»،‌ چيست؟ و اين عقيده حدّ متوسط ما بين کدام دو عقيده است؟    
1) اعمالي را مي گويند که مسبوق باشد به مبادي چهارگانه يعني: حيات و علم و قدرت و اراده.
2) اعمال و افعال غير ارادي انسان که نه به اراده و خواست انساني است و نه به اراد? خواست خداست.
3) حلقه ي متوسطي است محدود ميان يک سلسله اسباب و علل و معلول که اختيار آن ها به دست انسان نيست.
4) اعمال و رفتار ارادي انساني که نه جبر محض است که اشعري مي گويد و نه تفويض محض که معتزلي معتقد است.
پاسخ سوال 14 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «4»

- سوال 15 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– دو بيت
«از صفاي مي و لطافت جام            به هم آميخت رنگ جام و مدام
همه جام است و نيست گويي مي        يا مدام است و نيست گويي جام»    
بيانگر کدام مبحث عرفاني کتاب مصباح الهدايه است؟    
1) رويت
2) کلام الهي  
3) امور اخروي  
4) اسماء و صفات
پاسخ سوال 15 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «2»

- سوال 16 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– بيت
«هرچه پيش از تو بيش از آن ره نيست         غايت فهم توست الله نيست» از کيست؟ و در مورد کدام صفت حضرت احديت بيان شده است؟    
1) سنايي غزنوي،‌ در توحيد ذات و تنزيه صفات  
2) عطار نيشابوري،‌ در توحيد ايماني و توحيد عملي  
3) مولانا جلال الدين بلخي،‌ در توحيد ذات و تنزيه صفات  
4) عزّالدين محمود بن علي کاشاني،‌ در توحيد حالي و توحيد الهي  
پاسخ سوال 16 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «1»

- سوال 17 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– عبارت «معرفت ربوبيت مشروط و مربوط است به معرفت نفس» با همه ي ابيات به جز بيت ............... تناسب معنايي دارد.   
1) از خودي بگذر خدا را بنده باش          پيش ره بينان چو خاک افکنده باش  
2) اي دل گرت شناخت راه حق هواست     خود را بدان که عارف خود عارف خداست    
3) چون تو در علم خود زبون باشي         عارف کردگار چون باشي
4) نداني قدر خود زيرا چنيني                خدا بيني اگر خود را نبيني  
پاسخ سوال 17 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «1»

- سوال 18 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– علم «دراست»: علمي است که ...............
1) منتج علم وراثت است و نتيجه ي صحت ايمان است.
2) تا اول بر مقتضاي علم وراثت عمل نکنند آن را ندانند.
3) اول تا آن را نخوانند و ندانند عمل کردن نتوانند.
4) بنده،‌ ظاهر و باطن خود را به مِصقله ي تقوي و زهد بزدايد و از رنگ هوا و طبع پاک کند.
پاسخ سوال 18 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «3»

- سوال 19 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– در کدام بيت غلط املايي يافت مي شود؟   
1) تا تو ز دينار نداني پشيز                نه بشناسي غُل از انگشتري
2) جوانيش پيري شمر مرده زنده          شرابش سراب و منور مغبّر
3) گر کردي اين عزم کسي ز آذر فکرت  نفرين کند هرکس بر آذر بت گر
4) نعمت و شدت او از پس يکديگر       حنظلش با شکر،‌ با گل خار آيد
پاسخ سوال 19 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «3»

- سوال 20 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– در بيت
«باز نقّاشان هفت اختر به سعي چارطبع          ازسراي پنجدر،‌ در خانه آرايي شدند» مقصود از «هفت اختر»،‌ «چارطبع» و «پنجدر» به ترتيب کدام است؟    
1) سيارات سبعه،‌ چهار جهت،‌ خوشه ي پروين
2) سياره ي مشتري،‌ چهار جهت،‌ نمازهاي پنجگانه
3) سيارات سبعه،‌ مزاج هاي چهارگانه،‌ عالم حواس خمسه
4) کره ي خاکي،‌ عناصر اربعه،‌ عالم خواس خمسه
پاسخ سوال 20 از سري سوالات و جزوات کارشناسي ارشد (سراسري، آزاد، وزارت بهداشت، فراگير پيام نور، علمي کاربردي)– گزينه «3»